workshop rodinné komunikace
Jak se vyznat v nabídce výchovných stylů
RC Dobříšek Dobříš - 17. 12. 2020 PO 17.30 hodin Jak se vyznat v nabídce výchovných stylů
- Co děti potřebují především, aneb základy z psychosociálního vývoje
- Výchova v kontextu současné postmoderní společnosti a neb proč tolik nejistoty
- Jak se nenechat ovlivnit médii více, než je dobré, co sledovat abychom nenalítli
- Jak najít výchovný styl, který vám bude sedět
- Respektovat a být respektován
- Kontaktní rodičovství
- Empatická výchova
- Efektivní rodičovství
- Výchova nevýchovou
- Aha rodičovství
- Alfa rodičovství
- Líný rodič
5. a jiné... které budete znát vy, a já na ně ještě nenarazila a které mi můžete napsat do anketky níž

VÝZKUM K TÉMATU INFORMAČNÍCH ZDROJŮ SOUČASNÉHO RODIČOVSTVÍ
Dobrý den, vážené maminky, vážení tatínkové,
Dobrý den, jmenuji se Kateřina Neubauerová a jsem studentkou doktorského studia pedagogiky FF Univerzity Karlovy. Touto cestou jsem si Vás dovolila oslovit s prosbou o pomoc při realizaci výzkumu k disertační práci ,,Informační zdroje současného rodičovství a jejich vliv na utváření výchovné strategie."
V současné době se ocitáme uprostřed informačního prostředí, ze kterého na nás doléhá mnoho informací jak z médií, od přátel, známých i odborníků v osobním kontaktu anebo na internetu. Oblast výchovy není výjimkou. Informace, které se k nám dostanou, ač chceme či nikoliv, ovlivňují naše výchovné postoje. Jindy informace vyhledáváme aktivně a nacházíme spoustu protichůdných rad a doporučení, jak k potomkovi přistupovat a jak řešit konkrétní výchovné situace. Jedni radí domlouvat, vysvětlovat druzí trestat, jedni vyzdvihují svobodnou vůli jiní naopak důslednost a řád.
Na každého z nás informace z okolí působí jinak. Což vnímám během rodinného a výchovného poradenství, kdy potkávám rodiče jisté, kteří přesně ví, co od výchovy očekávají a pak naopak rodiče plné nejistot a obav. Přitom na všechny doléhá podobné informační prostředí ČR. Výzkum má za cíl zjistit:
- Jaké faktory informačních zdrojů podporují rodičovskou sebejistotu a sebeúčinnost?
- Jak se rodičům daří přijímat pouze užitečné informační zdroje?
- Které informační zdroje vnímají rodiče jako užitečné a proč?
- A jaké vnitřní zdroje rodičovství a podmínky výchovy podporují, že člověk v přetlaku protichůdných informací neztrácí svůj výchovný směr a intuici.
Tyto otázky se staly motivací k realizaci disertační práce, na které pracuji již 3 roky. Dotazník je obsáhlejší, aby dokázal zodpovědět základní cíl výzkumu, jak se rodiče orientují v nábídce informačních zdrojů o výchově. Vychází z 12ctileté praxe rodinného a výchovného poradenství, z rozsáhlé rešerše informačních zdrojů současného rodičovství a prostudování dostupné literatury o výchově a rodičovství. Rešerše vyjde v recenzovaném časopise Pedagogika (přidám odkaz, až bude).
Dotazník je určen pro rodiče dětí ve věku 2-6 let.
- Má 31 otázek s vícero položkami škál, je celkem rozsáhlý a intuitivní.
- Jeho vyplnění zabere 20 - 30 minut, pohodlnější je vyplňování na mobilu.
- Informace, které mi poskytnete, budou použity pouze pro účely tohoto výzkumu.
- Dotazník neobsahuje otázky na citlivé údaje a je anonymní.
Dotazník je určen pro maminky i pro tatínky, kteří jsou v současné době více než kdy jindy vtaženi do výchovy a je důležité znát také jejich názor na dostupné informace o výchově.
Druhá část výzkumu je formou krátkého rozhovoru online či osobně. Pokud se rozhodnete k účasti na této části, napište v položce 31 svůj email, abych Vás mohla kontaktovat.
Po krátkém rozhovoru nad otázkami dotazníku na oplátku zodpovím já Vám otázky ohledně výchovy a rodičovství.
Děkuji Katka Neubauerová
