Výzkum může pomoci zlepšit politiku rodinného vzdělávání, protože poskytuje data, která umožní efektivnější tvorbu vzdělávacích programů pro rodiče. Díky němu lze zvýšit dostupnost kvalitních informací, posílit rodičovské kompetence, podpořit inkluzi a vytvořit strategie pro lepší spolupráci mezi školami, rodinami a komunitními organizacemi.
U nás v České republice je podobných výzkumů velmi málo (jsou to například studie: Šeďová, 2027, Šeďová 2026). Přehledová studie informačních zdrojů současného rodičovství (Neubauerová, 2022). Pojďte mi, prosím, pomoci, rozšířit zájem o toto téma a to hlavně z těch důvodů, že data z výzkumu pomohou zefektivnit informační podporu v obecných otázkách výchovy, čímž mají vysoký potenciál v rámci primární prevence zaměřené na rodiny, děti a podporu rodičovských dovedností.
Výzkum může mít svůj význam zejména v těchto oblastech:
1. Podklad pro tvorbu vzdělávacích programů pro rodiny
2. Zvýšení dostupnosti kvalitních informačních zdrojů
3. Podpora rodičovských kompetencí a prevence výchovných problémů
4. Podpora inkluzivního vzdělávání
5. Důkazní základna pro rodinnou politiku a financování vzdělávacích iniciativ
6. Podpora spolupráce mezi školami, rodinami a komunitními organizacemi
7. Prevence šíření dezinformací o výchově a vzdělávání
Na online dotazník se dostanete přes tento odkaz: https://www.click4survey.cz/s4/58743/f67f68dd
Zmíněná literatura:
Neubauerová, K. (2022). Informační zdroje moderního rodičovství: Z čeho rodiče čerpají informace o rodičovství. Pedagogika, 72(3). dostupné file:///C:/Users/sestracdz05/Downloads/2121-Text%20%C4%8Dl%C3%A1nku-12899-1-10-20221114%20(20).pdf
Šeďová, K. (2006). Rodinné vzdělávání jako součást celoživotního učení. Studia paedagogica,
54(11), 55–66.
Šeďová, K. (2007). Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních
účastníků. Studia paedagogica, 55(12), 79–92