Význam výzkumu informačních zdrojů současného rodičovství pro koncepci rodinného vzdělávání v Čechách

Výzkum může pomoci zlepšit politiku rodinného vzdělávání, protože poskytuje data, která umožní efektivnější tvorbu vzdělávacích programů pro rodiče. Díky němu lze zvýšit dostupnost kvalitních informací, posílit rodičovské kompetence, podpořit inkluzi a vytvořit strategie pro lepší spolupráci mezi školami, rodinami a komunitními organizacemi.

U nás v České republice je podobných výzkumů velmi málo (jsou to například studie: Šeďová, 2027, Šeďová 2026). Přehledová studie informačních zdrojů současného rodičovství (Neubauerová, 2022). Pojďte mi, prosím, pomoci, rozšířit zájem o toto téma a to hlavně z těch důvodů, že data z výzkumu pomohou zefektivnit informační podporu v obecných otázkách výchovy, čímž mají vysoký potenciál v rámci primární prevence zaměřené na rodiny, děti a podporu rodičovských dovedností.

Výzkum může mít svůj význam zejména v těchto oblastech:

1. Podklad pro tvorbu vzdělávacích programů pro rodiny

  • Výsledky výzkumu mohou pomoci vytvořit cílené vzdělávací programy pro rodiče, které budou reflektovat jejich potřeby a způsoby, jak pracují s informacemi o výchově a rodičovství.
  • Může se ukázat, jaké formáty (např. kurzy, online materiály, semináře) jsou pro rodiče přístupné, užitečné a které na základě demografických dat preferují.

2. Zvýšení dostupnosti kvalitních informačních zdrojů

  • Pokud výzkum ukáže, že rodiče často čerpají informace z nedůvěryhodných zdrojů, může to vést k podpoře tvorby ověřených a kvalitních vzdělávacích materiálů.
  • Stát nebo neziskové organizace mohou na základě výzkumu financovat vznik platforem, které budou rodičům poskytovat spolehlivé informace o výchově a vzdělávání dětí.

3. Podpora rodičovských kompetencí a prevence výchovných problémů

  • Lepší informovanost rodičů pomůže předcházet výchovným problémům, což může dlouhodobě snížit náklady na řešení školních neúspěchů, poruch chování nebo rodinných krizí.
  • Výzkum může přispět k formulování vzdělávacích politik zaměřených na posílení rodičovských dovedností, což povede k lepším podmínkám pro vývoj dětí, ale také pro větší klid a pohodu rodičů, pokud se budou dostávat především k relevantním informacím vzhledem ke konkrétní situaci, věku dítěte a momentálních obtíží.

4. Podpora inkluzivního vzdělávání

  • Výzkum může odhalit, jaké bariéry brání rodičům z různých socioekonomických skupin v přístupu ke kvalitním informačním zdrojům.
  • Na základě výsledků lze vytvořit strategie pro podporu rodičů s nízkou digitální gramotností, rodičů z vyloučených komunit nebo těch, kteří mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

5. Důkazní základna pro rodinnou politiku a financování vzdělávacích iniciativ

  • Politici mohou výzkum využít jako argument pro financování programů na podporu rodičů v oblasti výchovy a vzdělávání.
  • Pokud výzkum ukáže, že rodičovská informovanost významně ovlivňuje úspěšnost dětí ve škole, může to vést k větší podpoře rodinného vzdělávání ze strany státu.

6. Podpora spolupráce mezi školami, rodinami a komunitními organizacemi

  • Výsledky výzkumu mohou ukázat, jak lze efektivněji propojit školy, rodinná centra a neziskové organizace tak, aby společně podporovaly vzdělávání rodičů.
  • Mohou vzniknout nové programy zaměřené na rodiče a jejich zapojení do vzdělávání dětí.

7. Prevence šíření dezinformací o výchově a vzdělávání

  • Pokud výzkum ukáže, že rodiče často podléhají neověřeným informacím, může to vést k politickým iniciativám na podporu mediální a informační gramotnosti rodičů.
  • Stát může podporovat kampaně zaměřené na kritické myšlení a práci s informacemi v rodinném vzdělávání.

Na online dotazník se dostanete přes tento odkaz: https://www.click4survey.cz/s4/58743/f67f68dd

Zmíněná literatura:

Neubauerová, K. (2022). Informační zdroje moderního rodičovství: Z čeho rodiče čerpají informace o rodičovství. Pedagogika72(3). dostupné file:///C:/Users/sestracdz05/Downloads/2121-Text%20%C4%8Dl%C3%A1nku-12899-1-10-20221114%20(20).pdf

Šeďová, K. (2006). Rodinné vzdělávání jako součást celoživotního učení. Studia paedagogica,
54(11), 55–66.
Šeďová, K. (2007). Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních
účastníků. Studia paedagogica, 55(12), 79–92

Komentáře