Tvoření z papíru, aneb jak vytvořit dáreček na míru.
Vnímáme kvalitu papíru, ke každé jeho kvalitě se musíme chovat jinak a každý druh papíru nabízí jiné možnosti. Pojďte tyto možnosti odhalovat s námi. Přizpůsobit se jim, a nebo jim přizpůsobit výsledné dílko.
Děti se tak během tvoření učí, že občas není radno překračovat některé hranice, jít dál, než-li mu je doporučeno. Když půjde na kartónovou desku kvantem vody, zkroutí se mu. Když bude na jemný papír tlačit. Roztrhá se. A logický důsledek nerespektu podmínek a možností je na světě, což si mohou uvědomit právě větší děti. U menších, hlavně batolátka, mladší předškolní věk, převládá především touha po experimentu, užít si hravý proces tvoření.
Učí se také inovativnímu myšlení, řešit drobné překážky, naučit se volit vhodný materiál a rozhodovat se. Malé děti zase přirozeně pokus omyl, zakouší co ten papír zvládne a získávají tak cenné zkušenosti a vzpomínky na pocit svobody během tvoření, kdy nelpíme na výsledném dílku, ale na jeho půběhu. U malých dětí musíme část výrobku předem připravit a ony si pak užívají lepení stříhání a malování. Jinak řečeno, během tvoření je dětem dána naprostá volnost a svoboda projevu. Může si s materiálem experimentovat. Zažívá, kam až lze zajít a kam ne.
Používáme papír opravdu všeho druhu:
Na toto tvoření používáme papírové recivěci všeho možného:
Reci materiál je sám o sobě inspirativní a čím více získáváte zkušeností s tvořením, jde je tvoření více a více snadné. Je dobré se zeptat co od výsledného dílka potřebuji a jak toho dosáhnu. Tak například, aby bylo letadélko pevné a kartón křídel se mi nezlomil při prvním pokusu o vzlet, tak do drážek kartonu nastrkám špejle, které ho zpevní. Jindy potřebuji, aby byl papír poddajný, aby se lehce ohýbal,byl pevný ale ne tak křehký, aby se výsledné dílko vůbec něco vydrželo.
Tvoření pro trochu větší děti – pro předškoláky a školáky. A nebo si také můžete vytvořit pěkné dílko sami pro svého potomka a nebo společně s ním. Toto tvoření vyžaduje více pozornosti, preciznosti, soustředěnosti a času. Jsou to dílka vyráběná na několikrát. Aby se fakt povedla. Ale když je děti dokončí, mají z nich velkou radost. Z papírového kartónu si s předstihem vytvoříme šablonu, z níž bude výsledné dílko.Pro děti je to malá přípravka na tvoření z překližky, také musíme být přesní, ale můžeme místo pilky použít
Malé děti nemají tolik trpělivost, aby celé dílko oblepily papírovými proužky a pak jej ještě malovaly. Proto lze vyrábět z kartónu tak, že děti z něho vyrobí desky na notýsek, krabičku, meč a nebo cokoliv jiného a pak to jednoduše nabarví temperovými barvami. Tady ale pozor, aby bylo opravdu málo vody a nejlépe žádná, protože kartón, jak bylo výše psáno, se vlivem vody kroutí. Aby byl štít opravdu pevný a hned se nám nezlomil vejpůl, lepíme ho ze dvou desek kartónu s tím, že drážky v něm budou jednou vertikální a po druhé vodorovně. Tak se stane šít pevný. Ale více v návodu na meč se štítem.
Tvoříme často podle šablony a nebo malujeme ze čtvrtky a jí podobné kvalitě papíru. Jemnější papír je sice křehký, tak že se k některým tvořivým procesům nehodí, ale na co je vhodný, je modelování z papíru doplněného metodou kašírování. Tak že se z něho snadno vymodelují maličké věcičky. Jako například ozdůbka na tužku a nebo se dokreslují modelováním pomocí namuchlaného papíru detaily větších děl jako jsou turbobroučci.
A lze vyrobit také velká dílka, jako je hlava čarodějnice a nebo krteček. Tady si můžeme pomoct provázkem, kdy namodelovaný papír omotáme provázkem, aby držel tvar, jak potřebujeme a pak polepujeme papírovými proužky. Nakonec nabarvíme